bout me aq kt bwh la

no plagiat oteyh!!!
My photo
“It's beauty that captures your attention; personality which captures your heart.”

Wednesday, November 10, 2010

Bertindik kepuasan diri atau menyusahkan...

sewaktu entry ni ditulis..aku da get ready tuk chaow ke jb..
so ia kelihatan ringkas dan tergesa2....or tangkap muat jew la..
xcely,aku da lmer nk tulis entry ni..
tp sep lupe n busy ngan tugas sbg seorg mahasiswi ...tuh yg jadi kekangan..
da lamer aku..pikir...tp sebab atas kebaikan n utk nasihat boOwat reader'S..so aku terbitkn..ceh...oteyh..
p/S : ape yg aku nk tulis nk...mmg berkaitan dgn diri aku yg dulu...
semasa zaman jahiliah lagi..mase tu aku x prnah terpkir pown..baik buruk nye..aku redah jew...
sebab aku buat mase tu utk kepuasan diri...skrg bile aku pikir2 mmg x gune langsung bnde ni tuk diri aku...
rase berdosa dgn-Nya...lagi adelah...sedih plak..
mse tuh aku skOol lagi...aku sgt2 degil...dan prgai aku mmg f***Up abiz...
tp skrg aku berubah utk kebaikan diri aku sendiri..n mmg btol2 insaf...
berdasar tajuk di atas..aku merujuk kalian....ke entry aku yg tangkap muat nih,,...
now, let'S start...aku nk kowg tgok btol2 pic aku tu ape yg kowg npk??? :



p/S : maaf la..ini pic lamer..bukn tujuan utk menunjuk..tp utk kepastian..yg aku tulis ni benar...
maaf juga coz pic ni mse zmn aku 'free hair' so..x yah la kowg bygkn rmbut aku cmni lgi kn..sbab now da lain..jadi aku mtk maaf if menyinggung perasaan sesape..
ok..berbalik kpd pernyataan di ats...kowg npk kn kat btg hidung aku tuh ape kn???
yew..tindik...
1. aku tindik sendiri (sory aku x wat kat kedai oteyh,...berani kan??? aku...)-bukan ape kebanyakan kes, sgt2 bahaya jika tindik sendiri, coz, cth lau lidah, kowg berisiko kehilangan deria rase,...
2. aku tindik dgn hanya menggunakan air batu bersama jarum peniti (ni doktor sendiri)-aku letakkan air batu tuh kat hidung smpai rase kebas or x rase pape dah..then aku cucuk jarum peniti tuh..smpai tembus ke lapisan dlm kulit hidung....hingga tembus dinding hidung aku...bygkn lau nk tembus ke kulit hidung dibhg dlm tu tebal, dan sakitnye, masyaAllah,cm nk tercabut hidung aku..mse ni darah kuar x henti2...sebab aku x pakai ubat yg khas utk tindik...(menurut pembacaan aku, tindik di anggota bdn yang berlainan, mempunyai jangka mase utk sembuh yg berbeza oteyh, x same...mcm tindik di hidung ni, selama 6 bulan..mse tu..hidung aku bengkak berminggu2....rase cm nanar jew kt dalam, coz x letak ape2 ubat...sakit ngilu smpai muke aku cm bengkak skali....)
3. aku juz letak minyak cap kapak..hehehe.."gile la ko ni fadz"..dulu p tindik telinge gune tembak tu pown letak minyak kelapa..ko lak minyak cap kapak jew..kihkih...
4.gile beli subang hidung yg cun2 n cantix la konon...
5. ingat ..jgn ikut....ni keje sie2..la...


Keburukan bertindik !!!

adakalanya boleh mendatangkan infection lain : spt jangkitan, luka, alahan pada spirit,minyak gamat,emas dan perak...,serta nanah atau penyakit lain di masa akan datang...

merugikan wang juga walaupun murah, utk sesi membuat n sesi selepas tuh, bile ade si penindik yg nk mengenakan subang hidung yg cantix2...

kesakitan, yang boleh wat korg x tido mlm,...coz berdenyut2...

mencacatkan anggota yg sedia cantik Tuhan jadikan,...bersyukur la kite sbg manusia...ape yg Tuhan jadikan pown da cukup indah



Tuhan murka...lau setakat telinga dibolehkn..bertujuan utk kecantikan...n perhiasan..tp lau smpai alat sulit, lidah, cuping telinga, pusat..da len da tuh yew...


Hukum bertindik

Pada prinsipnya, mengubah kejadian Allah adalah haram, tetapi diharuskan bertindik bukan mengubah wajah. Hanya tambah aksesori untuk mencantikkan diri bagi kaum wanita. Tapi kalau bukan di tempat sepatutnya,..jatuh haram hukumnya.


Bab bertindik ni adalah bab Uruf (adat), atau dalam bahasa al-Qur:an ialah dalam surah anNuur: 31 (janganlah mereka menampakkan perhiasan, kecuali apa yang biasa nampak daripadanya.)

Uruf bertindik dalam masyarakat Melayu hanyalah dua telinga sahaja.

body piercing (tindik badan) kemungkinan berakar umbi dari budaya hindu dan afrika, tindik di lidah, hidung, kening, pusat, dan tindik tambahan di telinga hatta kemaluan mereka pun ditindik. Budaya sub-culture ini beriringan dengan seni tatoo badan. Maka bertindik jenis ini adalah tidak boleh ditiru oleh umat Islam.
Kita pun maklum akan larangan hadith:" sesiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia tergolong darinya" (Imam Ahmad dari Ibn Umar, dinilai shaih oleh al-Albani)













7 comments:

  1. alhmdllh fadz.. sume manusia melakukan kesilapan.. lgi2 jiwa remaja kita rs ign mencuba tuh adakan.. lain kali jgn nakal2 g ea ehehe :)) tcare..

    ReplyDelete
  2. sungguh menakutkan ;O
    sakit x?
    ak xdpt bygkan =.=

    ReplyDelete
  3. dayah :oteyh..t.q dear,...atas nasihat tuh...senang mendgr nye.....
    fakhrur : mmg la sakit....buat sendiri kn...carik padah kn aku ni..hihihihihi

    ReplyDelete
  4. zman remaja la zman pling mencabar
    da lepas tu baru pk kan..
    kesian mak ayah kite skit kpla psal kite...
    huhuhu...
    tp bgusnyer bile kite sndiri yg sedarkan..
    keep it up gurl =)

    ReplyDelete