bout me aq kt bwh la

no plagiat oteyh!!!
My photo
“It's beauty that captures your attention; personality which captures your heart.”

Wednesday, March 28, 2012

Jadilah manusia yang kembali ke azalinya....~


tadi perut berkeroncong minta diisi..
kaki melangkah gontai menuju ke kedai makan berhampiran kampus...
dek kerana masa yg suntuk..
aku tetap mahu makan...
padahal hanya setengah jam yang tinggal tuk aku makan..
sebelum menuju ke kelas yang mmg agak jauh terperosok di hujung kampus...
sewaktu enak menikmati makanan tengahari..
aku terdiam dan berhenti dari mengunyah dan mengaut makanan..
waktu tuh anak mata aku...
memandang seorang laki-laki tua..
melangkah ke kedai..
melihat-lihat menu makanan yg disediakan..
aku memerhatikan raut sang tua itu dari jauh...
tanpa sedar air mata aku menitik...
aku lihat dia lapar...
kelihatan dia meneliti satu persatu isi makanan yg tersedia dalam tray...
aku tak lekang memandangnya..
bukan jakun...
tapi aku endah dgn apa yg berlaku depan mata aku...
aku lihat dia mengambil ikan yg sedikit kecil dan dipenuhi dengan kuah...
tanpa mengambil nasi...
dan ais kosong...
aku lihat dia teraba-raba menyeluk saku..
mengeluarkan beberapa not satu ringgit...
waktu tuh aku betul2 tenung apa yg aku makan...dan apa yg orang tua itu beli...
kaw tahu saat itu hati aku berdetak...
betapa bersyukurnya aku yg masih boleh menikmati makanan yg enak..
dan betapa ada orang lain yg lebih susah dari kita..
sejurus selepas orang tua itu berlalu...
aku menuju ke kaunter selepas cuci tgn...
lantas bertanya...pada cik cashier..
"Kak...selalu kew pak cik tuh dtg beli mknan kt kedai ni...??"
ha'ah mmg dia selalu beli sini...
kenapa dik??
tak saje tanye...urm slalu pak cik tuh mkn ape...??
bese lau ada sadin...die akan amik dlm kuantiti yg sedikit...dgn penuh kuah..
kdg2 saje die beli sayur..itupun sikit...
akak kire macamne???
bese tak lari 2.5o kew 3.00 ringgit gitu..
saat itu...pahamlah aku..
yg pakcik itu tak semampu kita kan....
jadi rasionalnya disini...
bersyukurlah dgn apa yg kamu miliki...
jgn sibuk membazir...
sedarlah..ada org lain lgi yg lgi sush dri kite....

5 comments:

  1. kita selalu merungut bila ditimpa kesusahan walaupun sedikit...
    jarang mahu bersyukur.



    Ya Allah...

    ReplyDelete
  2. kita rasa diri kita susah, ada yang lagi susah daripada kita. sama sama kita muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  3. sedihnye dear T-T tp mahal laaa... sardin hhuu rm 3.00 adehh

    ReplyDelete
  4. fadz pun lama x update yer...miss u..=))

    ReplyDelete
  5. naziyatul : manusia mmg mudah khilaf syg...
    Ihsan : betul tuh..cikgu....sme2 renungkan...
    dayah : tuh la...tp mcmne pown kite kene bersyukur kn....
    aniz : hehehe..tuh la...sme la kite...I miss u too...dear ~

    ReplyDelete